Premiile Uniunii Teatrele Românești – Live Text

Astăzi, 9 mai 2016, la Teatrul Regina Maria din Oradea, a avut loc Gala Premiilor UNITER în care sunt premiați artiștii pentru munca lor, în baza unor nominalizări, pe care le-am postat aici în momentul primirii lor. Gala a fost transmisă pe TVR. Quartetul Intermezzo a asigurat ambianța muzicală a galei, iar scenografia Cosmin Ardeleanu și regia de televiziune  a fost realizată de Luminița Dumitrescu. Pentru început, domnul Ion Caramitru (Președintele UNITER și Directorul Teatrului Național I.L. Caragiale București) ne-a spus câteva cuvinte introductive despre Teatrul Regina Maria din Oradea în care s-a desfășurat festivitatea de decernarea a premiilor teatrale ale acestui an. Din vorbele dumnealui am aflat despre semnificația designului trofeului UNITER, care înfățișează o carte salvată din foc și reprezintă  salvarea culturii și ținerea ei în rezervă pentru orice posibilă viitoare problemă.
Premiul pentru Debut a fost primit de Ada Galeş pentru rolul Denise din spectacolul Copilul problemă de George F. Walker, regia: Adrian Iclenzan, la Teatrul “Sică Alexandrescu” Braşov.
Ada Galeș: Premiul acesta este pentru toate minoritățile, pentru toți discriminații, toți copii de pe stradă, pentru toți ce care se luptă cu dependențele. Eu am nevoie ca noi să fim curajoși.

Mă bucur că actorii tineri primesc premii UNITER. Zona teatrului independent și cea a  teatrului oficial conviețuiesc. Cei mai tineri să învețe de la cei mai în vârstă, iar cei mai în vârstă să învețe de la cei mai tineri, cum făcea doamna Bulandra cu actrița Vasilica Tastaman,  a spus domnul Ion Caramitru.

Premiul special pentru întreaga activitate în domeniul scenografiei l-a primit: Maria Miu: Aceste gale sunt un semn că în lumea asta minusculă și trecătoare se pot realiza și lucruri mari, viabile și durabile.

Premiul pentru Cea mai bună scenografie l-a primit Adrian Damian pentru scenografia spectacolului Cântăreaţa cheală de Eugen Ionescu, regia Radu-Alexandru Nica, la Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi:  Îmi doresc foarte mult ca acest premiu să fie încă un argument că Teatrul Cub trebuie să rămână la Teatrul Național din Iași.

Premiul special pentru întreaga activitate i s-a acordat actriţei Luminiţa Gheorghiu, care la urcarea pe scenă a mărturisit că: Am scris acest discurs la 15 ani ca să fiu pregătită.  Este o mare onoare pentru mine acest premiu și mulțumesc Senatului UNITER, și actorilor și regizorilor cu care am lucrat. Îmi mai mulțumesc și mie care am ales să fac această minunată profesie pe care o iubesc atât de mult.
Laurențiu Damian: Mă gândeam dacă Luminița joacă un rol sau dacă nu poartă roluri cu sine ale atâtor femei ce ea a fost în străinătate pentru ca să vină acasă să-și construiască un rol de demnitate. Vă spun o poveste. O femeie stătea pe un câmp și privea o piatră imensă, un bolovan, și încerca cu degetele să ia câte o bucățică de piatră, până a venit un înger și a întrebat-o: Ce faci tu aici? Adun pietrele din acest bolovan al suferinței pentru că eu nu vreau să mai fie suferință, vreau să mai rămână decât fericire. Îngerul a dat din aripi și la un moment dat nu a mai fost bolovanul suferinței, a fost doar iarbă verde.

Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar i s-a acordat lui  Marius Manole pentru rolurile Bătrânica apatică și Actorul din spectacolul Între noi e totul bine de Dorota Masłowska la Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti (regia: Radu Afrim)  – Doamne! Da’ cât m-am chinuit pentru premiul ăsta… Mulțumesc Radu Afrim pentru că mă lași să mă joc de câte ori îmi trece prin cap. Mulțumes Dorina Chiriac, Liliana Ghiță, Istvan Teglas, Florentina Țilea, Natalia Călin, Cezar Antal, Irina Moscu. Mulțumesc, mamă. tată! Când i-am spus mamei că iar sunt nominalizat la Premiile Uniter mi-a spus  – Tot te cheamă să faci figurație! Iată că de data asta l-am luat!, a spus Marius Manole părăsind scena în aplauzele sălii.

Premiul pentru Cea mai bună actriță în rol secundar i s-a acordat actriței Ilinca Manolache pentru rolurile (care pe mine mă vor bântui multă vreme de acum în colo) din spectacolul Anul dispărut. 1989 de Peca Ştefan, regia Ana Mărgineanu la Teatrul Mic, Bucureşti.

Premiul special  ca  mentor al tinerelor generaţii de actori i s-a acordat domnului Miklós Bács.

Cei mai bine pregătiți sunt studenții de la Cluj ai lui Miklós Bács: căruia îi mulțumim că există, a spus domnul Ion Caramitru.

Studenții domnului Miklós Bács au susținut un moment artistic de teatru-dans presărat cu un fel de decalog al artistului, decalog pe care poate voi avea șansa să-l reascult la Gala Tânărului Actor HOP de anul acesta, a cărei direcție artistică a preluat-o domnul Miklós Bács. Ce am reținut din demonstrația lor de arta actorului este o frază pe care oricine, cred, din orice profesie o poate aplica – Dacă ai fost erou seara, fii și dimineața!

Miklós Bács: Mulțumesc Senatului UNITER pentru această copleșitoare onoare care trece dincolo de dimensiunea mea. Acum 9 luni când tatăl meu se pregătea de marea călătorie, îi zicea unui prieten: O să-mi pară rău de familia mea ,de prietenii mei, dar cel mai rău îmi pare că nu o să mai pot să ascult muzica. O lecție despre rostul și puterea pasiunii. Această pasiune încerc să o dau mai departe studenților mei cărora le mulțumesc că m-au primit ca martor tăcut al celor mai intime chinuri. Avem nevoie de idealuri, de mentori, de oameni cărora să le putem mulțumi.  De aceea vă rog să-mi permiteți să dedic acest premiu tuturor colegilor mei – profesori de arta actorului care se încăpătânează să planteze acea pasiune pentru meserie în sufletele viitorilor noștri colegi. Aș dori să dedic acest premiu mai ales unui om care soarta mi l-a hărăzit partener de viață și de profesie, doamna inimii mele, Irina Wintze. Profesorul meu mi-a zis – Ai grijă pentru că o dată îmbrăcată această tichie de bufon va trebui să o zornăi cât trăiești. Să încercăm să ne îndreptăm gândurile spre acel om, acel profesor mulțumită căruia azi sunteți ceea ce sunteți în profesiile dumneavoastră. Dovadă că suntem aici și că slujim ceea ce au implantat în sufletul nostru – adică pasiunea pt teatru să zornăim acest mic simbol. Se aud zornăieli de spiriduși în toată sala.

Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal i s-a acordat Emiliei Dobrin pentru rolul Elena din spectacolul Casa cu pisici, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul Mic, Bucureşti. Sunt la a – III-a nominalizare UNITER. Am venit bucuroasă la gală pentru faptul că am fost nominalizată, pentru că exist, pentru că îmi place teatrul, pentru că îmi sunt dragi oamenii. Pot să spun doar mulțumesc! Acest premiu înseamnă foarte mult pentru mine. Habar nu aveți, a spus Emilia Dobrin vizibil emoționată în aplauzele tuturor celor prezenți.

Premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal i s-a acordat lui  Marian Râlea pentru rolul Tullius din spectacolul Marmură de Iosif Brodski, regia: Yuri Kordonsky, la Teatrul Bulandra, Bucureşti.

Marian Râlea: Mulțumesc echipei teatrului Bulandra, marelui actor Victor Rebengiuc, regizorului Yuri Kordonsky. Am mai fost nominalizat la Premiile UNITER și înainte, iar pe vremea aceea fratele meu și mama mea s-ar fi bucurat foarte mult, dar cred că se bucură și acum. Îi mulțumesc mamei și fratelui meu pentru că m-au lăsat să mă joc de-a teatrul așa cum ar fi trebuit.
În fiecare duminică Marian Râlea întreține teatrul pentru copii. Vin zeci de copii, spectatorii noștri de mâine, ca să-l vadă și trebuie să-i mulțumim încă o dată pentru acest efort, adaugă domnul Ion Caramitru.

Premiul pentru pentru Cea mai bună regie i-a fost acordat lui Radu Afrim pentru regia spectacolului Anyugalom / Tihna la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania “Tompa Miklós”.

Îi mulțumesc lui Radu Afrim pentru modul lui foarte inventiv și spiritual de a concepe un spectacol de teatru, a spus domnul Ion Caramitru, amintindu-ne și faptul că direcția artistică a Galei Hop i-a aparținut în ultimii ani. Am fost în 2013 la Gala Hop și păstrez  și acum în jurnalul meu inimii mele acele zile de creație artistică la care am avut bucuria de a fi spectator alături de studenți actori și regizori din aproape toată țara.
Radu Afrim: Vreau să mulțumesc celor două jurii pentru bun-gust. Vreau să le mulțumesc celor 3 actori care au fost nominalizați în seara aceasta, Dorina Chiriac,Marius Manole și Erzsébet B. Fülöp . Și mai vreau să mulțumesc mamei mele care este aici cu mine în sală în seara aceasta. În general vreau să mulțumesc teatrului românesc cu care m-am împrietenit destul de greu, dar cred că m-am împrietenit până la urmă.

Premiu de Excelenţă i s-a acordat lui Gigi Căciuleanu:  Ce mi-ar plăcea să vin la Teatrul Regina Maria din Oradea cu un spectacol! Întotdeauna am avut un picior în dansul nou, liber, independent și un alt picior în dansul oficial, fiind solist al Operei Naționale din București. Seara după 9 dansam cu Miriam Răducanu la Teatrul Țăndărică. Așa e și în viață. Mergem picior după picior. Avem acum 3 spectacole la T.N.B. și mă bucur că domnul  Caramitru a invitat compania mea în acest teatru. Acest spațiu al teatrului l-am admirat întotdeauna din afară, și mi-e dat acum să-l iubesc acum și dinăuntru. Nu aș fi aici dacă nu ar fi existat dans–actorii din compania mea.

Premiul special pentru întreaga activitate de actor l-a primit domnul Vladimir Găitan: Premiul îl împart cu acei regizori minunați care au avut curajul și inconștiența să mă distribuie în creațiile lor – Lucian Pintilie, Sergiu Nicolaescu, Doru Năstase, Alexandru Dabija, Lucian Giurchescu, Valeriu Moisescu, Cătălina Buzoianu, Alexa Visarion cu care am început acest drum îngrozitor de lung. Mulțumesc familiei mele, soției mele dragi și copiilor mei minunați. Mulțumesc spectatorilor mei pentru aplauzele și dragostea cu care în toți anii aceștia ați fost alături de mine.
Mă leagă atât de mult amintiri de acest domn încât în urmă cu un an l-am declarat fratele meu -Vladimir Găităn. E un fel reconstituire. Nu am să uit că primul premiu pentru interpretare l-a luat el, apoi eu acum 2 ani, a spus domnul George Mihăiță, care i-a înmânat premiul.

Premiu special pentru cel mai jucat dramaturg român contemporan (și în țară și în străinătate) i s-a acordat domnului  Matei Vişniec, care se afla la un festival de teatru itinerant din Bucovina:  Vreau să vă mulțumesc pentru acest premiu care mă obligă și mă onorează. A fi recunoscut la tine acasă când locuiești în străinătate este extrem de important. Teatrul pe care l-am văzut eu în anii studenției  era un teatru purtător de rezistență culturală. Mi-a lipsit într-un fel această visceralitate a teatrului românesc acolo în Franța. Teatrul a fost pentru mine o călătorie între 2 lumi, între 2 țări, 2 limbi.

Premiul pentru Cel mai bun spectacol l-a primit Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, la Teatrul Naţional “Lucian Blaga” Cluj-Napoca.
Domnul Mihai Măniuțiu a urcat pe scenă pentru a ridica premiul: În urmă cu 5 ani când am devenit managerul Teatrului Național din Cluj-Nappoca, mi-am făgăduit că o să încerc să fac în continuarea directoratului lui Ion Vartic o trupă de a cărei valoare să nu se poată îndoi nimeni. Cred că și acest premiu confirmă că am reușit acest lucru.

Premiu special pentru o viaţă dedicată teatrului şi poeziei i-a fost acordat lui Eugen Ţugulea: Mă gândesc la mine ca un actor truditor care are câteva roluri pe care le-a făcut, dar care a încercat întotdeauna să respecte acel personaj multiplu fără de care spectacolul de teatru nu ar putea exista – publicul spectator. Un reprezentant al acestui spectator multiplu m-a întrebat – Care ar fi explicația faptului că îmi mai mențin o anumită vigoare fizică și artistică după 60 de ani de activitate, iar eu i-am răspuns – familia, munca și dragostea mea față de profesia pe care mi-am ales-o și față de această instituție în care am stat 60 de ani și sper să mai stau. Iubesc teatrul și nu știu dacă și el mă iubește, dar îmi voi face meseria atâta vreme cât îmi va permite cineva.

Președintele UNITER i-a acordat domnului Emil Boroghină premiul pentru Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova: Premiul acesta este un vis al oricărui slujitor al scenei. Am avut parte parțial de această bucurie. În 1991 am primit premiul pentru directorat. Am primit în mai multe rânduri în calitate de director al teatrului premiul atribuit acelor spectacole din perioada de grație a Teatrului Național din Craiova. În 2006 mi s-a acordat premiul de excelentă pentru Festivalul Internațional Shakespeare, dar nu a fost posibil să-l primesc, pentru că fiind membru al Senatului UNITER, regulamentul nu permite. Vă mulțumesc domnule Caramitru pentru acest premiu. Mulțumesc lui Silviu Purcărete care ne-a tractat pe cei mai mulți dintre noi. Le mulțumesc celor care m-au ajutat în anii în care am coordonat Teatrul Național din Craiova. Acum mă bucură mai mult acest premiu pentru că îl primesc în Anul Shakespeare, în anul în care se împlinesc 4 secole de la trecerea  în eternitate a lui Shakespeare.

Premiul special pentru muzică de teatru i s-a acordat domnului Adrian Enescu, care ne-a transmis un mesaj pe video:“Mă numesc Adrian Enescu, sunt compozitor. De câte ori trebuie să mă prezint, povestesc o întâmplare în care personajul principal este mama mea. Acțiunea se întâmpla pe un pat de spital, înaintea unei operații. Doctorul anestezist vrea să fie drăguț, să destindă atmosfera. “Doamnă”, spune doctorul, „purtați numele unui mare compozitor… Cum vă simțiți?”. Replica mamei a venit instantaneu : “Mă simt foarte bine! Este fiul meu!“

Cel mai bun spectacol de teatru TV este Buzunarul cu pâine de Matei Vişniec, regia Tudor Chirilă, producţie a Societăţii Române de Televiziune. Dacă n-a fost să fie un premiu pentru teatru natur a fost să fie pentru teatru la conservă, spune domnul Tudor Chirilă.

Cea mai bună piesă românească a anului  – Din 82 de texte primite pe adresa UNITER, juriul format din dl Dan C. Mihăilescu, dna Marina Constantinescu și Bobi Pricop, au ales trei piese finaliste, dintre care câștigătoarea este – Nadia de Diana Florina Avrămuț: Când am aflat că sunt câștigătoarea, am plâns și am țopăit de bucurie și am rămas fără grai pentru că am reușit să-mi îndeplinesc un vis din copilărie. Le mulțumesc celor doi bunici ai mei. Îi mulțumesc primului meu cititor pentru tot sprijinul pe care mi l-a acordat, familiei mele din sală și de acasă.
Premiul a fost înmânat de Principesa Maria a Românei: Calitatea și valorile contemporane sunt puse în lumina reflectoarelor la galele UNITER. Sunt sigură că această piesă va rămâne în memoria culturii române. Alături de familia mea contribui la promovarea culturii teatrale românești.

Premiul special pentru întreaga activitate de Critică şi istorie teatrală i-a fost acordat doamnei Anca Măniuţiu: În aceste clipe mă gândesc cu mare drag la toți prietenii -artiști și colegi ai criticii care prin munca lor m-au apropiat de miracolul scenei. Arta nu a reușit nicicând să oprească războaie, să ne facă să ne urâm mai puțin. De ce prețuim arta? De ce prețuim teatrul? Diversitatea e un lucru foarte bun. Teatrul bun ne interesează pentru că este un îndemn de a ne depăși frontierele de a umple golul din noi și de a renunța la măștile existenței, cum spunea Grotowski. Pentru mulți dintre noi ceea ce se întâmplă pe o scenă datorită viziunii unui regizor inspirat și a actorilor este atingerea unei stări de grație. Acesta este miracolul scenei și el este posibil.
Avem de-a face cu o personalitate care este absolut necesară teatrului în continuare, a spus domnul Ion Vartic despre doamna Anca Măniuțiu.

Premiul pentru critică teatrală l-a primit Maria Zărnescu: Mi-ar fi fost mai simplu să scriu. Mă bucur nespus că am luat acest premiu. Recunoașterea contează oricând, iar atunci când vine din partea unor specialiști e cu atât mai mult importantă. De acest teatru mă leagă nenumărate amintiri frumoase. Mă bucur că UNITER se încăpățânează să ne strângă laolaltă în fiecare an. Mulțumesc școlii. Adesea scoala și teatrul mi-au fost refugii în această lume care se schimbă mai repede decât putem noi să credem. Le mulțumesc colegilor teatrologi pentru încăpățânarea cu care duc această profesie mai departe. Le mulțumesc studenților mei care mă ajută să înțeleg lumea de acum. Mulțumesc acelor dragi prieteni care mi-au fost alături m-au tras de mână și m-au dus mai departe.

Nigel Townson, directorul British Council Romania – 2016 este anul Shakespeare, se împlinesc 400 de ani de la dispariția sa. Shakespeare a rămas iubit căutat și explorat în tot acest timp de 400 de ani și mi-aș dori să fie la fel și pentru noile generații.
Audiția Națională Shakespeare a fost câștigată de 2 actori:
Alexandra Rădescu: La audiție aveam cuvintele cu mine pentru că erau ale bătrânului Shakespeare, dar acum… Mulțumesc tuturor celor care au considerat că merit acest premiu.
Dorin Eugen Ionescu: Mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat să mă simt bine la audiție. Pentru un actor este importantă energia din sală.

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic este Jucătorul de table de George Arion, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Cezarina Udrescu, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune.
Cezarina Udrescu: Mulțumesc celor două jurii care au știut să asculte. Mulțumesc Tudor Mărăscu, profesorului meu, care nu mai este printre noi. Dedic premiul fiului meu și nepoților mei.

Premiul pentru întreaga activitate i s-a acordat regizorului Victor Ioan Frunză.

 

Verbs describe us
0

Leave a Reply