Descoperim și aprofundăm lumea spectacolului de musical printr-o carte originală

Pe când vârsta mea avea doar o cifră, am fost hipnotizată de filmele de musical pe care le vedeam pe TNT Classic Movies pentru că mă fascina faptul cum oamenii puteau cânta și dansa pe stradă cu atâta bucurie și poftă de viață. Povestea filmului era completată de muzica și dansul fiecărui personaj și orice problemă ar fi avut o rezolvau prin dans și muzică. Așa credeam și eu copil fiind. Acum nu mai cred asta, ci sunt convinsă deplin de asta. Viața poate fi un musical, cu numere de dans fără coregrafie, cu interpretări muzicale fără o pregătire muzicală prealabilă, și noi trebuie să știm care e rolul nostru, mai ales că niciodată nu poate fi doar unul singur.  Valorile pe care din proprie inițiativă mi le-am stabilit de mic copil au rămas neschimbate acum la vârsta maturității și mă bucur când mă reîntâlnesc cu acestea în mediile în care lucrez.Mi-aș dori să văd cât mai multe producții de musical în București, pentru că sunt de părere că este genul de spectacol care îl pune cel mai bine în valoare pe artist, dar și pe întreaga echipă a spectacolului. Primul spectacol de musical pe care l-am văzut a fost musicalul Chicago, de Fred Ebb, Bob Fosse, John Kander, în regia lui Richard Reguant, la Sala Mare (veche) a Teatrului Național București. Apoi la un an distanță am văzut Broadway… București la Teatrul Național de Operetă Ion Dacian (actuala Sală Studio a T.N.B.-ului). Iar cel mai recent spectacol pe care l-am văzut și de la care am plecat cu o energie bună a fost Mon Cabaret Noir în regia lui Răzvan Mazilu de la Teatrelli.

Într-o dimineață de final de octombrie am avut bucuria de a participa la lansarea cărții Muzici și muze de Maria Zărnescu, a cărei abordare față de subiect tatuat pe inima mea m-a bucurat. Apreciez fiecare inițiativă de îndrumare a spectatorului spre un gen mai puțin vizibil de spectacole. Cei care au luat cuvântul la lansare pe lângă autoare, au fost jurnalista Monica Andronescu și muzicianul Nicu Alifantis.

Monica Andronescu: Maria Zărnescu este unul dintre cei mai importanți critici de teatru din acest moment. Este un om cu multă experiență în media care a ales să vină spre lumea teatrului și să scrie critică de teatru. Este un om cu cunoștiințe muzicale absolut extraordinare. Este genul de om pasionat care ia trenul spre Budapesta sau Viena ca să vadă un spectacol de musical. Cartea Muzici și Muze este o lucrare de doctorat în care Maria Zărnescu vorbește despre spectacolele de musical din România, un gen care în ultimii ani încearcă să cucerească teren. Eu cred că este o carte absolut necesară în acest moment pentru că poate să fie anti-trend, mai ales în lumea noastră teatrală.
Maria Zărnescu: Musicalul nu înseamnă doar fete, balete și paiete, ci este un răspuns emoțional într-o lume care reacționează mai bine la știri decât la povești, la tot ceea ce se întâmplă. Este poate una dintre ultimele redute de umanitate în zona teatrală. Poate titlul este cel mai comercial din această lucrare, care s-a dorit a fi o cercetare științifică. Subiectul este unul care nu cred că s-a mai propus până acum, și anume: musicalurile care provin din piese de teatru. Într-adevăr aceasta a fost cea mai fascinantă parte a cercetării de a le descoperi și de trăi bucuria unor surprize pe care nu credeam să le mai am după atâta timp. Pe de altă parte, cartea mai are o zonă științifică, cea pur teoretică de structură.
Nicu Alifantis: Această carte poate fi citită și folosită drept un material didactic. Din punctul acesta este o carte perfectă pentru că are cercetare, are argumentare, are o documentare extraordinară și vine și-ți luminează foarte multe lucruri care ți-au dat de gândit, deci este un material didactic deosebit. Iar dacă o privești ca pe o carte pe care vrei pur și simplu să o citești ca să mai afli niște lucruri din ea, este o lectură foarte plăcută, care curge foarte bine.

Verbs describe us
0

Leave a Reply