O vizită în lumea de care aparții printr-o carte

Întotdeauna m-am crezut și m-am comportat ca o flapper girl – am avut o latură rebelă care se manifesta doar când apăreau norme constrângătoare care să-mi supună personalitatea fără ca eu să înțeleg de ce . De la 10 ani, de prima dată de când am ascultat-o pe Judy Garland și am descoperit epoca filmului musical, am știut că este perioada căreia îi aparțin și în care mă regăsesc. De aceea această lume din care fac parte azi, fără neapărat voia mea, îmi este în continuare străină și continui să caut orice lucru, fie el film, carte, spectacol de teatru, concert, referitor la epoca elegantă și grațioasă din care sufletul meu face parte.

Librăria Humanitas de la Cișmigiu mi-a oferit un prilej frumos de a mai afla un lucru nou al lumii acesteia strălucitoare prin prisma lansării unei noi cărți din colecția Raftul Denisei : Z. Un roman despre Zelda Fitzgerald.

Cu mare bucurie particip la evenimentele organizate de Editura Humanitas, în primul rând pentru că invitații sunt oameni extraordinari care vorbesc în așa fel încât îți insuflă interesul față de universul literar, nicidecum nu te fac să te simți incomod pentru că nu ai citit cartea în discuție. Bucuria descoperirii unui lucru nou este mai mare decât satisfacția confirmării lucrului știut deja -asta simt și asta cred.

Directoarea Humanitas Fiction și scriitoarea Denisa Comănescu are darul de  a captiva prin tot ce spune referitor la cărțile pe care ne invită să le descoperim cu blândețe și rafinament: Romanul din seara aceasta, dedicat Zeldei Fitzgerald, nu este o biografie romanțată, ci este un roman pentru că Therese Anne Fowler își imaginează cum ar fi fost să fie în pielea Zeldei Fitzgerald. E un demers greu de realizat și are în subtext o muncă imensă de documentare. Autoarea subliniază în cuvintele ei de la finele romanului că a încercat să se bazeze în primul rând pe corespondența dintre cei doi, Zelda și Scott, și mai ales pe corespondența dintre Scott și prietenii lui și a Zeldei cu prietenele ei. În același timp a parcurs temeinic toată bibliografia posibilă și ne-a redat viața lor într-un mod cât se poate de îndrăzneț. Nu folosește nici unul dintre clișeelele anterioare din celelalte cărți despre ei. Demitizarea lor se face într-un mod foarte îndrăzneț, pentru că aici se discută într-o formă ficțională perfectă niște lucruri sensibile legate de Zelda și Scott Fitzerald și întreaga generație pierdută care s-a regăsit în anii 20 la Paris. În același timp, Therese Anne Fowler reușește să ne facă să simțim acel glamour al epocii și o face într-un mod cât se poate de neconvențional.
De la facultatea pe care și eu am absolvit-o, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, am avut marea uimire să o întâlnesc pe doamna profesoară Anca Peiu care este și traducătoarea romanului despre Zelda Fitzgerald, iar dumneai ține legătura directă cu autoarea acestei cărți: Așa cum mi-a mărturisit Theresa, Z. Un roman despre Zelda Fitzgerald reprezintă un punct de cotitură în cariera sa. Z marchează un început ambițios pentru autoare, fiind primul ei roman inspirat dintr-o biografie literară. Prin urmare volumul se adresează unui public cititor nu doar mai larg ci și mai pretențios. Pentru scriitoarea americană contemporană efortul acestui tip de ficțiune este dublu. Greutatea constă în firescul ficțiunii de inspirație istorică.

Deși avea un tren de prins, domnul Angelo Mitchievici, critic literar și profesor universitar, și-a rezervat câteva minute pentru a ne vorbi despre carte: Z nu este doar un roman despre Zelda Fitzgerald, este și un roman despre Scott Fitzgerald. Din punctul meu de vedere ar avea 3 personaje – Zelda, Scot și Hemingway. Acestea sunt cele 3 puncte prin care trece acest traseu extrem de spectaculos ale vieții scriitorului. Autoarea, Therese Anne Fowler, reușeste să facă din Zelda mai mult decât un reflex, o însoțitoare, un companion al lui Scott, ceea ce și probabil a fost, o intimă arsură a existenței lui. Avem un roman despre grandoarea și decadența lui Fitzgerald. Este foarte interesant acest roman pentru că urmărește acest metabolism straniu al unui succes care apare foarte repede și al unui declin care este de fapt o agonie foarte lungă. Cei doi,prizonieri ai unei iubiri, se consumă reciproc.
Plină de candoare, atât în glas cât și pe chip, doamna Ioana Bâldea Constantinescu ne-a povestit despre o mică revelație pe care a avut-o în urma discuției sale cu doamna Denisa Comănescu în cadrul emisiunii sale de la Radio România Cultural: Această carte este inclusiv despre intertextualitate. Cred că intertextualitatea devine aproape o magmă literară în sine și am să vă spun imediat de ce: cuplul acesta despre care vorbim, Zelda și Scott Fitzgerald, sunt un construct cultural și publicitar foarte straniu. Despre ei s-a spus într-adevăr în anii 20 că au invetat publicitatea. Este o poveste foarte interesantă pentru că din ea se nasc alte povești.
Președinta Fundației Calea Victoriei, doamna Sandra Ecobescu ne-a introdus puțin câte puțin în lumea romanului: Scott și Zelda sunt doi adolescenți fugiți de acasă. Zelda avea o mamă conservatoare, care nu o lăsa să iasă din casă fără corsetul victorian. Zelda abia așteaptă să plece și să poată să facă tot ce e interzis de la a-și cumpăra singură haine până la a sări în fântână și a face baie îmbrăcată și toată lumea o urmează. După perioada de distracție, Zelda se transformă într-o persoană matură, o mamă, soția unui personaj controversat, cu trăiri foarte puternice, care încearcă să se caute și să facă lucruri cu sens.

Verbs describe us
0

2 thoughts on “O vizită în lumea de care aparții printr-o carte

Leave a Reply